Malaysia mempunyai kepelbagaian landskap, budaya dan aktiviti. Dari berjalan-jalan di sekitar George Town dan sejarah yang tersenarai di Pulau Pinang, UNESCO, untuk menerokai pulau terpencil dan menghabiskan masa di hutan berusia 130 tahun di Borneo, pelancong mempunyai banyak tempat untuk dikunjungi di Malaysia. Berikut adalah antara tempat paling cantik untuk di lawati di Malaysia bukan berdasarkan urutan.

1. Melaka

Bandaraya Melaka, ibu negeri Melaka, terkenal dengan sejarah dan budaya. Tampil sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO sejak 2008, bandar kolonial di Selat Melaka menarik pengunjung untuk seni bina, makanan dan Pasar Malam Jonker Street yang terkenal. Bukan sahaja bandar bersejarah ini mengalami tempoh di bawah Portugis dan Belanda, tetapi Kesultanan Melaka abad ke-15 dianggap sebagai 'Zaman Keemasan' budaya Melayu. Gereja St Paul, A Famosa Fort dan Stadthuys, kediaman rasmi Gabenor Belanda, adalah tarikan utama.



2. George Town, Pulau Pinang

Pulau Pinang sentiasa menjadi salah satu tempat terbaik untuk dikunjungi di Malaysia. Negeri itu, yang dinamakan sempena pokok pinang yang kelihatan seperti pokok palma, membahagikan antara Butterworth di tanah besar dan George Town di Pulau Pinang. George Town adalah muzium terbuka. Daerah kolonial menawarkan pelbagai pilihan bangunan-bangunan Inggeris, gereja-gereja dan Fort Cornwallis. Berjalan-jalan di jalan-jalan dan lihat kedai runcit tradisional, masing-masing dengan gaya dan reka bentuk mereka sendiri. Seni jalanan dan mural menghiasi dinding.


3. Perhentian, Terengganu

Nusantara kecil yang dipanggil Perhentian, terletak di Laut China Selatan di luar pantai Terengganu, mempunyai ciri-ciri sebagai salah satu tempat yang paling indah untuk dilawati di Malaysia. Pulau utama yang dikelilingi karang terdiri daripada Besar dan Kecil, atau Besar dan Kecil. Gambar pasir putih yang menghampiri kawasan-kawasan yang jarang penduduknya dengan air cetek yang jernih sehingga ke pantai. Aktiviti-aktiviti kegemaran, selain bersantai di syurga tropika, termasuk skuba, snorkeling dan berkayak.


4. Lembah Danum, Sabah

Lembah Danum adalah tempat terbaik untuk melawat di Sabah untuk eko pelancongan dan menikmati hutan yang tidak diganggu. Terletak di dalam hutan dataran rendah yang berusia 130 juta tahun, kawasan pemuliharaan ini mempunyai kepelbagaian biologi yang luar biasa. Di dalam 438 kilometer persegi, beratus-ratus, jika tidak beribu-ribu, spesies fauna, dan pelbagai flora. Pelancong bertuah mungkin dapat melihat orang utan, gajah pygmy dan pelbagai spesis burung.


5. Alor Setar, Kedah

Kebanyakan pelancong yang melawat Negeri Kedah akhirnya menghabiskan masa mereka di Langkawi. Kira-kira 55 kilometer di tenggara pulau popular ini terletak sebuah bandar yang menarik, iaitu Alor Setar. Alor Setar mempunyai Masjid Zahir, Bangunan Big Clock, Dewan Diraja dan Muzium Sultan, dengan air pancut. Para pelancong juga boleh mengunjungi bukit batu kapur Gunung Keriang yang berumur sekitar 250 meter (715 kaki) dan 218 meter.



6. Kota Kinabalu, Sabah

Merupakan Ibu Kota Negeri Sabah. Sekitar Bandar Kota Kinabalu terdapat tempat-tempat menarik untuk dikunjungi seperti Pulau Tunku Abdul Rahman, Muzium Negeri Sabah, Pantai Tanjung Aru dan tempat rekreasi Tanjung Lipat.


7. Ipoh, Perak

Ia merupakan ibu kota Perak menyajikan tempat-tempat menarik seperti rumah bersejarah tinggalan kolonial, rumah tradisional dan mendaki bukit batu kapur.


8. Cameron Highland, Pahang

Cameron Highlands telah menjadi salah satu tempat kegemaran untuk melawat Malaysia sejak akhir abad ke-19. Tanah tinggi mempunyai ketinggian dari kira-kira 1100 meter (3609 kaki) hingga 1800 meter (5906 kaki), menghasilkan iklim yang lebih sejuk dan segar. Kini, ladang teh menghijau mendominasi persekitaran, bersama ladang strawberi dan sayuran. Pelancong menikmati iklim sejuk dan peluang untuk pergi mendaki.


9. Pulau Pangkor, Perak

Pangkor memberi peluang kepada pelancong untuk mengalami surga tropika yang masih belum berkembang. Dengan populasi hanya 30,000, aktiviti utama adalah bersantai di pantai, menyewa sebuah motosikal dan memandu di sekitar perimeter di pulau, serta menyelam dan snorkeling.


10. Pulau Tioman, Pahang

Pulau Tioman merupakan antara pulau paling indah di dunia menurut Majalah Times. Pulau Tioman terletak di luar pantai timur di Laut China Selatan. Antara aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan di sini ialah termasuk snorkeling dan skuba, trekking di dalam hutan, melawat pulau dengan motosikal atau basikal serta melawat air terjun.

Post a Comment