Gua Kelam, Perlis! Salah satu gua yang paling unik di Malaysia kerana ia adalah sebuah gua batu kapur panjang 370 meter di mana ia terkenal dengan ‘gua berjalan’ itu. Ia adalah antara gua kegemaran bagi pencari pengembaraan. Anda akan masuk dari satu hujung gua dan keluar pada lokasi yang berbeza.

Satu-satunya jalan ialah melalui jambatan gantung kayu berukuran 8 kaki laluan luas. jalan batu kapur berongga dipercayai menjadi idea seorang Inggeris yang ditukar gua ini sebagai kaedah mengangkut bijih timah dari sebuah lombong berhampiran pintu masuk aliran di Kaki Bukit. Hari ini laluan berjalan kaki yang terang diterangi, di mana anda masih boleh mencari sisa-sisa operasi lombong masa di dalam. Bunyi berdecit kelawar dan titisan air dari stalaktit boleh melegakan untuk beberapa dan menyeramkan untuk orang lain!

Penduduk tempatan dan pelancong memasuki gua melalui laluan yang diperbuat daripada kayu. Laluan imi disinari cahaya lampu. dan di sepanjanh perjalanan, anda masih dapat menemui tapak aktiviti perpindahan bijih besi di dalam gua. Semasa anda berjalan di dalam gua, anda akan dapat mendengar bunyi anak sungai bawah tanah, bersama dengan bunyi kelawar dan titisan air daripada stalaktit, yang boleh dikatakan membentuk sebuah konsert semula jadi. Bunyinya agak menyeramkan, ditambah pula dengan misteri bahawa dahulunya gua ini pernah didiami oleh orang Zaman Batu.

Post a Comment